Alışverişin niteliği nakit paradan kredi kartına, kredi kartından sosyal medya yoluyla harcama – kazanma dönemine doğru evrilirken, sosyal medya kampanyalarını başarıyla gerçekleştirmenin de yolları araştırılıyor. Biz de buna göre bir araştırma yaptık ve sosyal medyadan kampanya oluşturmanın en doğru yollarını sizler için bir araya getirdik.
Bir otomobili çalıştırıp ileriye doğru hareket etmesini sağlamak ayrı bir şey, o otomobili sürerken trafik kurallarını bilerek, hava ve zemin şartları, trafiğin yoğunluğu ve aracın özelliklerine göre her türlü şartta araba kullanmasını bilmek ayrı bir şey. Bugün pek çok kurum yöneticisi sosyal medyada kurumsal bir hesap açmak ve paylaşım yapmakla sosyal medyayı kullandıklarını sanırlar. Ancak sosyal medyada başarı sağlanması için pek çok yöntem vardır ve bu yöntemlerin belki de en önemlisi başarılı bir sosyal medya kampanyası yürütmektir.
Kampanyayı gerçekleştirmek için nasıl bir yol izleyeceğinizi bilemiyorsanız, işiniz zor demektir. Çünkü bu konuda teorik anlamda bilgiye ulaşmak mümkün değildir. Genelde bu konuda daha önce başarıya ulaşmış, uygulanmış örnekleri görebilirsiniz. Ancak bu örneklerin nasıl başarıya ulaştığını da ayrı incelemeniz gerekmektedir. Başarıya ulaşan uygulamaların başarıya ulaşmasını sağlayan kendilerine özgü şartlarını da göz önünde bulundurmak gereklidir. Sosyal medya kampanyalarının nasıl olması gerektiğine dair teorik bilgiler üniversitelerin Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümlerinin derslerinde dahi işlenmiyor. Çok yeni ve sürekli gelişen bu mecrada bugün itibarıyla tecrübeye dayanan teorileri bilmenizde fayda var.
Sosyal Medya kampanyası oluşturmaktaki nihai hedef belirlendikten sonra eldeki tüm imkânların ortaya konarak projelendirilmesi ile başlar. Kampanyanın niteliğini belirlemek iyi bir hayal gücü de ister. Sektör analizinin iyi yapılmış olması, Facebook, İnstagram, Swarm, Twitter gibi kanalların kullanım tekniklerinin iyi bilinmesi, blog sayfaların yöneticiliği, en yüksek etkileşimi oluşturabilecek, her katılımcının çevresini de bu kampanyaya dâhil edecek türden kampanya şekline karar verilmesi gerekmektedir.
Takipçilerin bir konuda sadece beğen – geç türünden bir etkileşim yapması ya da sadece izleyip geçmesi sürdürülebilir ve faydalı bir yol değildir. Zaten amaca da hizmet etmez. Takipçileri sürekli sayfanızı takip etmeye yönlendirecek, devamlı iletişim kurmaya yönlendirecek, size dair olumlu yargılar oluşturacak, kampanyaya katılan herkese bir geri dönüş sağlayacak türden bir kampanya oluşturulmalıdır. Bu genel hatları çizdikten sonra kampanyanın içini doldurabilirsiniz.
Nihai Hedefin Belirlenmesi
Nihai hedefinizi belirleyin. Markanızın herkes tarafından görünmesini mi istiyorsunuz, takipçi sayınızı yükseltmek mi istiyorsunuz, doğrudan satış mı yapmak istiyorsunuz, ulusal medyaya kampanyanız ve markanızla haber mi olmak istiyorsunuz, sitenizin ya da sayfanızın prestijini yükseltmek mi istiyorsunuz, yoksa hepsi birden mi? öncelikle bunlara karar vermelisiniz. Nihai hedefinizin belirlenmesi ile birlikte, hedef kitleniz de otomatikman belirlenecektir.
Hedef Kitlenin Belirlenmesi
Sosyal medya kampanyalarında çoğu kurum sadece satış yaptığı kişileri hedef kitle olarak belirler. Olması gereken herkesin hedef kitlenin içinde olması, satış yapanların da bu herkes içinde olmasıdır. Hedef kitle herkes olduğunda takipçi sayınız da yükselecektir. Satış yaptığınız kitle mutlaka zaten satış yapmadığınız hedef kitle ile organik bağlantısı olan kitledir. Örneğin öğrenciler hedef kitlenizdir ama harcamayı genelde öğrencilerin velileri yapar, bu sene tatile çıkacaklar hedef kitlenizdir ama tatile çıkmayacak olan kişi çıkacak olan kişiyle mesai arkadaşıdır ve birbirlerini etkileme şansı çok yüksektir.
Kampanyaya Katılanlara Sunulacak Olan Hediyeler
Hiç kimse kendisine fayda sağlamayacak bir kampanyaya dahil olmak istemez. Ücretsiz olarak ürününüzü ya da hizmetinizi sunabilirsiniz ki bu kullanıcıyı cezbedecek türden olmalıdır. Yayıncıysanız kitap seti, yiyecek içecek hizmeti veriyorsanız belli bir miktara kadar indirim, mobilya işi yapıyorsanız aksesuar ürünü, turizm işinde iseniz ücretsiz birkaç gün tatil, eğitim sektöründeyseniz indirim ya da teknolojik bir ürün, otomobil firmasıysanız kazananı dikkat çekecek şekilde kazananı duyurarak bu ödülleri sunabilirsiniz.
Paylaşımın İçeriği
Kampanyalarda genelde yarışma modeli uygulanır. Bir yarışma belirleyin ve bu sizin ürününüzle ya da hizmetinizle doğrudan ilişkili olsun. Ayrıca mutlaka paylaştığınız içerik sizin ürün ya da hizmetinizle ilgili olumlu bir mesaj veriyor olsun. Her etkileşim, etkileşim yapanın sayfasında görüneceği için, her etkileşim yapan doğrudan sizin reklamınızı yapmış olacaktır. Kullanıcı kampanyayı gördüğünde etkileşimi yapmak istemeli, etkileşimi yapmasının sayfasında görünmesinin bir sakıncası olduğunu düşünmemelidir. Kısacası herkes gönül rahatlığı ile etkileşimde bulunmalıdır. Sosyal medyanın kuruluşunun ve sosyal medyaya dahil olmanın kökeninde eğlence vardır. Etkileşim olduysa ya kullanıcının zaaf noktasına temas edilmiştir ya da eğlenceli bir içerikle karşılaşılmıştır. Diğer sebepleri de olmasına karşın en önemli unsurlar bunlardır. O yüzden paylaşımın size ve kullanıcıya fayda sağladığı gibi ayrıca eğlenceli de bir yönü olması lazım. Örneğin “markası görünecek şekilde arabanızla doğal bir fotoğraf çekip facebook sekmemize yükleyin” denilebilir. Yüklenen fotolar yayınlanır ve en yüksek etkileşimi sağlayan fotoğraf sahibi yarışmayı kazanır. Böylelikle markanız herkes tarafından görünmesi için takipçileriniz yarış içinde olacaktır. Bu arada kampanya illa ki yarış olmayabilir, kampanyanın sahibi periscope’den canlı yayınla çekiliş yapıp kazananları belirleyebilir.
Sponsor Reklamlar İle Daha Fazla Kişiye Duyuru
Örneğin; 10 bin takipçiniz olsun, 10 bin takipçi ile 50 bin kişiye kampanya ile ulaşabilirsiniz. Düşük bütçeli bir sponsorlu paylaşımla bu rakam 250 bin kişiye kadar çıkabilir. Bu da yaklaşık 1000 yeni takipçi demektir. Ayrıca kampanya duyurunuzu 10 bin kişilik sayfanızla sınırlı tutmayın. Mutlaka çevrenizde sizin isteğinizle paylaşım yapacak toplam sayısı yine 10 binleri bulan profil ya da sayfa hesapları vardır. Bu hesapları da kampanyanıza dahil edin. Kısa sürede kampanyanızı en geniş kitlelere kadar ulaştırabilirsiniz. Web sitenizden, diğer sosyal medya kanallarından, hatta dergi gazete gibi yollarla kampanyanızı duyurabilirsiniz. Ayrıca yine sayfanızdan kampanyanın devam ettiğini yine kampanya paylaşımları ile duyurma imkânınız var.
Kampanyanın Sona Ermesi
Kampanyanın bittiğini duyuracağınız zaman kazananı açıklayacağınız zamanı da duyuracaksınız. Bunun için sayfanızın istatistiklerinden en çok hangi saatlerde kullanıcılarınız sayfanızı ziyaret ediyorsa o saati vermelisiniz. Kazananları tebrik ederken yarışmaya katılan herkesi de tebrik etmeyi unutmayın, çünkü yarışmaların doğasında kazanamayanın burukluğu söz konusudur. Bunu bertaraf etmek için ve yarışmaya katılan herkesle iletişim kurabilmek için teşekkür ettiğinizi gösteren özel bir kart tasarlayarak mesaj yoluyla kendisine gönderebilirsiniz.
Kampanyanın bitmesiyle birlikte elinizdeki verileri toplayıp, raporlamalısınız. Raporu analiz ederek kampanyaya başlamadan önce ve sonra karşılaştırmasını yapmalısınız. Bu sayede nereden nereye geldiğinizi göreceksiniz.
Kampanya Süreleri
Kampanya dediğimiz şey rutin dışı bir etkinliktir. Sürekli yapıldığı zaman adı kampanya olmaktan çıkar ve normal faaliyet haline gelir. O yüzden bir kampanyanın müracaat süresi duyurulması vs. en az bir haftalık bir süresi vardır. Bir hafta da rapor analiz ve diğer geri dönüşler sürer. İki kampanya arasında iki haftalık bir süre konulması en uygundur. İnsanlarda “bakalım bir sonraki kampanyası ne olacak” sorusunu, merakını uyandırmadığınız sürece kampanyanız başarıya ulaşmış sayılamaz. Bir kampanyanızın olup olmadığını öğrenmek için takipçilerinizin sayfanızı ziyaret etmesi gerekir. O yüzden her gün üç güne bir, her hafta kampanya düzenlenmesi takipçilerinizi sıkacağı için iki kampanya arası iki haftalık süre en uygun zaman aralığı olacaktır.
Yorum Ekle