SEO Uygulamasında Sesli Aramalar

İnternet kullanıcılarının elektronik cihaz aracılığıyla yaptıkları aramalarda sesli komut sistemini kullanmasıyla yeni sesli arama teknolojisi ortaya çıkmıştır. 17 Aralık 2018 tarihinden beri kullanılır olan bu teknoloji Türkçe dil desteğiyle ülkemizdeki internet kullanıcılarına arama motorlarını kullanma konusunda yardımcı olmaktadır. Mobil cihazlarda başlatılan Apple Siri uygulamasından sonra devreye girmiş olan Google Asistan, kullanıcılara sunmuş olduğu yeniliklerle internet dünyasında kolaylıklar sunmaktadır. Arama motorları için tasarlanmış olan bu özellik SEO çalışmalarında da birçok dönüşümün gerçekleşeceği anlamına gelmektedir.

Kullanıcılar tarafından yapılan aramalarda yaklaşık %40 oranında yetişkinin sesli arama seçeneğini tercih etmesi SEO uygulamalarında birtakım temel dönüşümler olacağı anlamına gelmektedir. Her geçen gün daha da artan sesli komut sisteminin kullanımı internet dünyasında daha görünür olabilmek yani arama sonuçları arasında üst sıralarda yer alabilmek için önemsenmesi gereken bir gelişmedir.

Sesli Aramaların Arama Motorlarına Etkisi

Sesli arama sistemi ilk olarak Apple Siri tarafından ortaya konmuş olsa dahi günümüzde pek çok ses tanıma teknolojisi çeşitli araçlar üzerinde devreye girmiştir. Sesli komut sisteminin ortaya çıktığı zamandan itibaren gösterdiği hızlı artış gelecekte birçok aramanın sesli komut sistemiyle yapılacağını işaret etmektedir. Uzmanların tahminlerine göre 2020 senesinde yapılacak olan aramaların neredeyse yarısının sesli komut sistemiyle gerçekleşeceği belirtilmiştir. Bu yüzden gelişmelerin gerisinde kalmamak adına bir an önce arama motoru optimizasyonu çalışmalarına sesli aramaları da katmak gerekmektedir.

SEO çalışmalarının temelinde yer alan kullanıcılar tarafından yapılacak olası sorguların tahmini sesli aramalar için de geçerli olmaktadır. Kullanıcıların neyi, ne şekilde arayacağını tahmin etmek, web sitesinde bu aramalara yönelik içerik oluşturmak için gereklidir. Herhangi bir web sitesinde bulunan genel yazılı içeriklerin dışında daha spesifik alanlarda düzenlemeler yapılması gerekmektedir. Lokal sayfalara optimizasyon uygulanması, tekil anahtar kelimelere yoğunlaşmaktan vazgeçilmesi, kullanıcıların nasıl konuştuğu ve ne düşündüğünün analiz edilmesi, analiz araçları yardımıyla karşılaşılabilen fırsatlar, soru-cevap ilişkisiyle içerik hazırlanması, teknik detay ve mikro verilerin çalışır vaziyette olması, site yükleme hızının arttırılması, mobil tasarıma önem verilmesi ve performansın incelenerek aksiyon planlarının yapılması bahsi geçen spesifik alanları oluşturmaktadır.

Google Asistan Nedir?

Sesli komut sistemiyle internet kullanıcılarına yardımcı olmak amacıyla tasarlanan Google Asistan, oldukça kullanışlı ve adından da anlaşıldığı gibi kullanıcılara internet dünyasında asistanlık yapmaktadır. Kullanıcıların gününü planlamak, sordukları soruları yanıtlamak ve daha birçok şeyi kapsayan gelişmiş bir sistemden oluşmaktadır. Google’a yazılı olarak sorulan tüm soruları sesli komut sistemiyle de gerçekleştirmek mümkün olmaktadır. Örneğin güncel haberler, hava durumu bilgisi, müzik albümleri ve maç sonuçları gibi hemen her konuda sesli arama yapılabilmektedir. Özellikle sesli komut sistemiyle yapılan yerel aramalar SEO çalışmaları için önem teşkil etmektedir. Çünkü kullanıcının hava durumu sorgusunu cevaplayan Google arama motoru lokasyona göre bilgi vermektedir. Bu durumda sesli komut için SEO çalışmalarını yerel alanlarda gerçekleştirmiş olanlar bir adım öne çıkmaktadır. Sesli aramalar için oluşturulan tahmini soruların cevapları Google Asistan kullanıcıları için de yanıtlanmalıdır.

SEO Aramalar İçin Yapılması Gerekenler

  1. Yerel aramalarda eşleşme

İnternet kullanıcıları arama motorlarını kullanma amaçlarından bir tanesi yakın çevresinde olanları öğrenmek istemesidir. Bu isteğin dikkate alınması gerekir çünkü aramaların oldukça büyük bir yüzdelik dilimini yerel aramalar oluşturmaktadır. Yazılı olarak arama motorlarında yapılan aramaların aynısı sesli komut sistemi için de dikkate alınmalıdır. Google Asistan ya da Google Voice Search kullanarak yapılan bir aramada birçok yerel işletme sayfası arama sonuçlarında çıkmaktadır. Örneğin arama motorunda yazılı şekilde aranmak istenen “Mc Donalds” restoranları sesli komut sistemine de entegre edildiğinde en yakındaki Mc Donalds restoranları listelenebilmektedir. Kullanıcının sesli komutla yapmış olduğu aramalar ne kadar net ve belirgin olursa çıkan sonuçları da o kadar uygun ve isabetli olmaktadır. Yani yerel aramalarda kullanıcının sesli komutla yapmış olduğu sorguda eşleşebilmek için lokal sayfaların optimize edilmesi gerekmektedir.

  • Tekil anahtar kelimeden kaçınma

Kullanıcı tarafından yapılacak sesli sorgunun kelime bazında tahmini yapılması gerekmektedir. Bu kelimeleri seçerken tekil olanlardansa çoğul kelime gruplarına yoğunlaşmak daha verimli olmaktadır. Anahtar kelimelerin anlamlı cümleler içerisinde içeriği destekler nitelikte bulunması gerekmektedir. Örneğin “en ucuz, en yakın, yetişkinler için” gibi kelimeler sesli aramalarda içeriğin eşleşme ihtimalini arttırmaktadır.

  • Kullanıcıların nasıl düşünüp konuştuğunu anlama

Kullanıcıların ne düşünüp, nasıl sesli arama yaptığını anlamak içerikte nelerin anahtar kelime seçileceğini kolaylaştırmaktadır. Kullanıcıların yaptığı aramalara göre hedefler oluşturarak içerikler üretmek ve anahtar kelime analizleri yapmak sesli arama sonuçlarında web sitesinin üst sıralarda yer almasını kolaylaştırmaktadır.

  • Analiz araçlarını kullanma

Google Search Console ya da Google Analytics gibi araçlar web sitesine yönelik kullanıcıların yaptıkları aramalar hakkında analiz sonuçları sunmaktadır. Bu sonuçları elde etmek kullanıcıların hangi aramalar üzerinden web sitesine eriştiklerini anlamaya ve bu doğrultuda iyileştirme çalışmaları yapmaya olanak tanımaktadır.

  • Soru-cevap içerikleri hazırlama

Web sitesinde yer alan içerikleri hazırlama veya düzenleme aşamasında içerikteki konuya ilişkin sorulabilecek soruları ve yanıtlarını yazılı şekilde belirtmek, sesli arama yapan kişinin sormuş olduğu sorunun cevabına sunduğunuz içerikte doğrudan erişmesini sağlamaktadır. Kullanıcının soracağı düşünülen soruyu doğrudan içerikte geçirmek arama sonuçlarında üst sıralarda yer almayı kolaylaştırmaktadır.

  • Teknik detayları tamamlama

Arama motorlarının içeriği tam olarak anlayabilmesi için Sitemap.xml ve robots.txt dosyalarının çalışır durumda olması gerekmektedir. Google Search Console’dan bu teknik detayların eksiksiz şekilde işlev göstermesi şarttır.

  • Mobil tasarım ve site yüklenme hızı iyileştirme

Sesli arama özelliğinin mobil cihazlar üzerinden daha fazla kullanılması sebebiyle mobil tasarımın eksiksiz ve kusursuz olması kullanıcı deneyimi açısından oldukça önemlidir. Ayrıca site yüklenmesinin olabildiğince hızlı olması da sesli arama sonuçlarında kullanıcılar tarafından tercih edilebilirliği arttırmaktadır.

  • Performans analizi ve planları yapma

Sesli arama sistemine yönelik yapılacak olan tüm SEO çalışmaları bir bütün olarak ele alınmalı ve uygun analiz araçları yardımıyla performans verileri kaydedilmelidir. Site trafiği ve kullanıcı dönüşleri gibi verilerin analiz edilerek kaydedilmesi SEO planlarına yön vermektedir. Yapılan çalışmaların işe yarayıp yaramadığı da performans analizi sayesinde anlaşılabilmektedir.

Leave a Reply