Dönüşüm oranı optimizasyonu (CRO), müşteri olmak veya form doldurmak gibi olmasını dilediğiniz bir işlemi gerçekleştiren, web site kullanıcılarının yüzdesinin artmasını sağlayan sistematik işlemlere denir. Dönüşüm oranı optimizasyonu süreci, ziyaretçilerin web sitenizde ne tür işlemler yaptığını, web sitenizde nereyi ziyaret ettiklerini ve hedeflediğiniz şeyleri yapmamalarının sebeplerinin ne olduğunu anlamınızı sağlamaktadır.
Dönüşüm nedir?
Dönüşüm, bir web sitesinin taleplerini yerine getiren kullanıcılar için kullanılmakta olan bir terimdir. Bu talepler pek çok farklı şekilde olabilmektedir. Mesela; web sitenizi ürün satabilmek için kullanıyorsanız birinci hedefiniz ve isteğiniz ürün ya da ürünlerinizin satılmasını sağlamaktadır. Bu genelde makro dönüşüm olarak bilinmektedir. Ancak makro dönüşümden önce hallolması gereken, kayıt olmak gibi bazı küçük dönüşümler bulunur. Bunlara da genellikle mikro dönüşüm denmektedir.
Dönüşüm örnekleri
A- Makro dönüşümler
- Siteden ürün almak
- Fiyat teklifi istemek
- Bir hizmete abone olmak
B- Mikro dönüşümler
- E-posta listelerine kayıt olmak
- Hesap oluşturmak
- Sepete ürün veya ürünler eklemek
Dönüşüm oranı nedir?
Web sitenizin dönüşüm oranı, kullanıcılarınızın hedeflerinizi tamamlama sayısının, web sitenizin trafiğine oranını ifade etmektedir. Bir ziyaretçi, web sitesini ziyaret ettiğinde bir ürün satın alıp, hedefi gerçekleştiriyorsa dönüşüm sayısı, oturum sayısına bölünmektedir. Eğer bir abonelik gerçekleşiyorsa, dönüşüm sayısını kullanıcı sayısına böleriz.
Dönüşüm oranı optimizasyonu ise web sitenize olan ziyaretlerden sonra gerçekleşmektedir. Bu durum SEO için olan dönüşüm optimizasyonundan, ücretli reklam optimizasyonundan veya organik arama sonuçlarındaki, web sitenizin tıklanmasından daha değişiktir.
Dönüşüm oranı nasıl hesaplanır?
Bir ziyaretçi web sitesini ziyaret ettiğinde şunları yapabilir:
E-ticaret sitesi ise; her oturum açtığında yeni bir ürün satın alması mümkündür. Bu durumda çok fazla bir alışveriş yapma oranı olduğundan dolayı, optimizasyon yapmak isteriz. Ziyaretçinin web sitenizi 3 defa ziyaret ettiğini düşünürsek bu 3 oturum anlamına gelmektedir.
- 1. Oturum: Ziyaretçi site ile tanışıp, küçük gezintiler yapar.
- 2. Oturum: Kullanıcı bir ürün alır. İşte bu da tam bir dönüşümdür.
- 3. Oturum: Kullanıcı bir kez daha gelir ve 2 ürün daha satın alır. İşte bu da bir başka dönüşümün örneğidir. Bu aşamada ziyaretçi 2 ürün daha almış olabilir. Ancak bunların hepsi tek bir dönüşüm olarak görülür.
Hayali ziyaretçilerin yaptığı üç ziyaretin, iki tanesi dönüşüm yarattı. Bu ziyaretçilerin dönüşüm oranı ise:
2 Dönüşüm / 3 Oturum = %66’lık Dönüşüm Oranı elde edilmektedir.
Web sitenizin toplam dönüşüm oranını öğrenmek için, bütün siparişlerinizin sayısını bütün oturum sayısına bölün. Oturum sayısına göre, toplam dönüşüm oranı bu şekilde hesaplanır:
500 Dönüşüm / 5000 Oturum = %10’luk Dönüşüm Oranı elde edilmektedir.
Bir kullanıcı sadece bir kez dönüşüm yapıyorsa
İkinci bir web sitenizin olduğunu varsayalım. Bu web sitesi de bir üyelik hizmeti satıyor diyelim. Bu web sitenize bir ziyaretçi pek çok kez girip çıkabilir ancak bir tek üyelik satın aldıktan sonra, tekrar dönüşüm sağlayamaz.
1 ziyaretçinin davranış şekillerini inceleyelim:
- 1. Oturum: Ziyaretçi siteye ilk kez gelir. Dönüşüm yapmaz.
- 2. Oturum: Ziyaretçi aylık abonelik hizmeti alır. Buna dönüşüm denir.
- 3. Oturum: Ziyaretçi, blog makalelerinizi okumak için geri döner. Buradaki ziyaretçinin, web sitesine yaptığı her ziyaret, dönüşüm sağlamaz. Bu yüzden oturum sayısına değil de dönüşüm başarısı için kullanıcıların sayısı baz alınmalıdır.
1 Üyelik İşlemi / 1 Ziyaretçi = %100’lük Dönüşüm oranı elde edilmektedir.
Web sitesinin dönüşüm oranını doğru bir biçimde hesaplamak için; sipariş sayısını, ziyaretçi sayısına bölünmeli. Bütün ziyaretçilere göre dönüşüm oranı bu şekilde hesaplanır:
500 Üyelik İşlemi / 2500 Ziyaretçi = %20’lik Dönüşüm Oranı elde edilir.
Dönüşüm Oranı Optimizasyonu’nun 5 SEO Faydası
Dönüşüm oranı optimizasyonu’nun, bir web sayfasına trafik çekmek ya da arama motorlarının sonuç sayfasına (SERP) direkt olarak etki etme gibi, yetenekleri olmasa bile SEO için bazı faydaları var. Bu faydaların en önemlileri şu şekildedir:
- Gelişmiş müşteri anlayışı: Dönüşüm oranı optimizasyonu, kullanıcılarınızı daha iyi anlama, onların ihtiyaçlarına en uygun çözümlerin neler olduğunu saptamanıza yardım eder. Dönüşüm oranı optimizasyonu, işiniz için en uygun müşterileri bulmaya yönelik çalışır. Eper doğru kişi ya da hedef kitlesine erişemiyorsanız, çok fazla kişiye erişmenizin bir yararı olmamaktadır.
- Daha iyi getiri: Daha fazla yüksek dönüşüm oranına sahip olmanız, çok satış yapmanız demektir. En iyi dönüşüm oranları ile daha fazla potansiyel müşteriye erişmenize gerek kalmadan, daha çok dönüşüme ulaşmış olursunuz.
- Daha iyi ölçeklenebilirlik: Dönüşüm oranı optimizasyonu ile hedef kitlenizin büyüklüğü, işiniz ile doğru orantılı olarak olmasa da işiniz daha fazla büyümesine neden olur. Hedef kitleniz sınırsız sayıda kişiden oluşmamaktadır. Dönüşüm oranı optimizasyonu ile daha çok müşteri aramanıza gerek olmadan, kullanıcılarınızı kullanarak işinizi büyütmeniz mümkündür.
- Daha iyi kullanıcı deneyimi: Ziyaretçilerinizin web sitemizde kendilerini daha sofistike ve daha akıllı hissetmeleri, size bağlı kalma eğilimi gösterir. Dönüşüm oranı optimizasyonu web sitenizde nelerin işe yaradığını ve nelerin işe yaramadığını kontrol eder. Böylece daha iyi bir kullanıcı deneyimi yaşayabilir ve hatta birçok ziyaretçi web sitenizin fanı olabilir.
- Gelişmiş güven: Ziyaretçi alışveriş yapmayı düşünüyorsa, web siteniz ile e-posta adresini, herhangi bir kişisel bilgisini ya da kredi kartı bilgilerini paylaşmayı göze alacak kadar size güven sağlamalıdır. Web siteniz 1 numaralı satış aracınız olacaktır. Profesyonel bir pazarlamacı gibi nazik ve profesyonel bir şekilde ziyaretçilerin sorularına cevap vermelisiniz.
Başarılı optimizasyonun anahtarı
Dönüşüm oranlarının optimize edilebilmesi için; neyin, nerede ve kimler için optimize edildiğini bilmeniz gerekir. Bu dönüşüm oranı optimizasyonunun en önemli temel taşıdır.
Verileri toplayıp ve bu verilerin ışığında çalışmanızı sürdürmelisiniz. Verilerin yerine duygularınıza göre hareket ederseniz, bu size para ve zaman kaybı yaşatır.
Analitik yöntem
Nitelikli veri analizi olarak da bilinen bu metot, ziyaretçilerin web sitenizde nasıl hareket ettiğini size sunmak için çok sayıda bilgi vermektedir. Bunun için kullanılabilecek en iyi araçlardan birisi Google Analytics…
Analitik tabanlı dönüşüm oranı optimizasyonu yapmak, ziyaretçilerin web sitenize nasıl girdiği gibi sorularınızın cevaplarını verir. Nitelik analizin yararları;
- Ziyaretçilerin web sitenize girdiğinde ilk hangi sayfalarda bulunduğunun bilgisi verir.
- Ziyaretçilerin web sitenizde ne ile uğraştığını ve ne kadar süre geçirdiğini söyler.
- Web sitenize hangi kanal üzerinden giriş yaptığını ve ne amaçla girdiğini söyler.
- Hangi tarayıcı ve cihaz ile giriş yaptıkları bilgisini verir.
- Ziyaretçilerinizin ilgi alanlarını, demografik özelliklerini ve yaşları hakkında bilgi verir.
- Web sitenizi hangi sayfalardan sonra ve ne zaman terk ettiklerini söyler.
Bu bilgiler, çalışmalarınızın ne tarafa yapmanız hakkında bilgi verir. Daha fazla başarılı olabilmek için, ziyaretçilerinizin ilgisini en çok çeken ve hangi sayfalara baktığı gibi veriler üzerinde çalışmalar yapın.
Halk yöntemi
Nitelikli analiz yapmak, özellikle büyük bir web sitesi olanlar için en mantıklı seçeneklerden biridir. Büyük sitelerde, sayıları inceleyip en mantıklı yerler üstünde çalışma yapmak en doğru olandır. Nitelikli analiz ile ziyaretçilerinizin artık web sitenizde nasıl vakit geçirdiği verilerine göre, hareketlerinin arkasındaki nedenleri görüp çözüm bulabilirsiniz.
Nitelikli verilerin analizi olarak da bilinen, bu şahıs odaklı yöntem çok daha öznel bir metottur. Bu işlem anında yukarıda belirttiğimiz verilerden de faydalanmanız gerekir. Web sayfalarınızı bütün ziyaretçiler için optimize etmeniz mümkün değildir. Bu yüzden sizin için en ideal kullanıcı kitlesini belirleyip, onlara göre optimize etmeniz gerekir.
Bu verileri elde etmenin yöntemleri
- Memnuniyet anketleri
- Kullanıcı anketleri
- Site içi anketler
Kötü yöntemler
Bu metotlar birçok şekilde olabilir. Bazıları şu şekildedir:
- Önsezi ve tahminler
- Rakipler yaptı diye yapmak
- En fazla para kazandıran kişiye göre değişiklik yapmak
Bu üç örneğinde buluşma noktası, veri tabanlı olmamasıdır. Daha açık fikirlere bağlı testler oluşturabilmek ve veri toplayarak analiz yapmak bu üç seçenekten çok daha mantıklıdır.
Yorum Ekle